In 2016 heeft Waterschap Rivierenland (Veiligheidsanalyse WSRL, 2016) de dijk beoordeeld op basis van de nieuwe methoden en inzichten. Hierbij is gekeken naar de vier belangrijkste ‘faalmechanismen’. Faalmechanismen zijn manieren waarop een dijk door een serie van logisch opeenvolgende gebeurtenissen kan falen. De verschillende faalmechanismen zijn onderstaand met behulp van 3D beelden weergegeven.
Hoogtetekort, waardoor het water over de dijk kan lopen of er overheen slaan door golven (overslag of overloop). Daardoor kan de dijk eroderen en uiteindelijk bezwijken.
Video
Uw keuze voor cookies van derden
Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.
Video
Uw keuze voor cookies van derden
Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.
Figuur 2.1 Faalmechanisme overloop Figuur 2.2 Faalmechanisme overslag
Pipingbetekent dat er water onder de dijk doorstroomt dat zand meeneemt en daardoor een tunnel onder de dijk vormt. Hierdoor wordt de dijk ondermijnd en kan deze bezwijken.
Video
Uw keuze voor cookies van derden
Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.
Figuur 2.3 Faalmechanisme piping
Macrostabiliteit binnenwaarts (landzijde): als de dijk niet sterk genoeg is kan er bij hoogwater een moot grond aan de binnenzijde van de dijk afschuiven.
Video
Uw keuze voor cookies van derden
Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.
Figuur 2.4 Faalmechanisme macrostabiliteit binnenwaarts
Macrostabiliteit buitenwaarts(rivierzijde): bij een onvoldoende sterke dijk kan het ook voorkomen dat een moot grond aan de rivierzijde van de dijk afschuift, waardoor de dijk kan bezwijken.
Video
Uw keuze voor cookies van derden
Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.
Figuur 2.5 Faalmechanisme macrosatbiliteit buitenwaarts
Uit de veiligheidsanalyse komt naar voren dat de dijk over de gehele lengte niet voldoet op drie of vier van deze faalmechanismen. In onderstaande kaarten is per faalmechanisme aangegeven waar de dijk is afgekeurd voor betreffend faalmechanisme:
De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.
Interactieve kaart (Esri)
Uw keuze voor cookies van derden
Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.
Interactieve kaart (Esri)
Figuur 2.6 Overzicht van status van de dijk o.b.v. faalmechanismen overloop en overslag
De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.
Interactieve kaart (Esri)
Uw keuze voor cookies van derden
Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.
Interactieve kaart (Esri)
Figuur 2.7 Overzicht van status van de dijk o.b.v. faalmechanisme piping
De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.
Interactieve kaart (Esri)
Uw keuze voor cookies van derden
Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.
Interactieve kaart (Esri)
Figuur 2.8 Overzicht van status van de dijk o.b.v. faalmechanisme macrostabiliteit binnenwaarts
De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.
Interactieve kaart (Esri)
Uw keuze voor cookies van derden
Op deze positie is een element verwerkt dat wordt verzorgd door een derde partij. Het is mogelijk dat deze en andere partijen cookies plaatsen op uw computer, daarom moeten wij toestemming vragen voor we de inhoud kunnen laten zien. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie over ons beleid.
Interactieve kaart (Esri)
Figuur 2.9 Overzicht van status van de dijk o.b.v. faalmechanisme macrostabiliteit buitenwaarts
Uitgangspunt voor de dijkversterking is dat de dijk ‘integraal’ wordt versterkt, dus ook voor de overige faalmechanismen. De Graaf Reinaldalliantie heeft tijdens de ontwerpwerkzaamheden hier ook rekening mee gehouden.
De dijk wordt dusdanig versterkt dat geanticipeerd wordt op toekomstige ontwikkelingen zoals klimaatverandering en bodemdaling. De opgave van het project is om een veilige dijk te realiseren die gedurende een periode van 50 jaar zijn functie kan vervullen.