5.1 Wijze van effectbeschrijven
In de verkenning is gebruik gemaakt van een afwegingskader waarmee de alternatieven en dijkvakken zijn beoordeeld en met elkaar vergeleken. Dit is nader beschreven in het concept MER. Het afwegingskader bestaat uit verschillende aspecten die gegroepeerd zijn in drie thema’s: veilige dijk, leefbare dijk en kosten en risico’s. De beoordeling van de alternatieven en dijkvakken in de verkenningsfase was gericht op het in beeld brengen van permanente effecten.
In de planuitwerkingsfase is de effectbeoordeling gericht op het meer gedetailleerd en in beeld brengen van de effecten van het DO. Hierbij is meer aandacht besteed aan de uitvoeringsfase van het project en aan de (tijdelijke) effecten. Naar aanleiding hiervan is afwegingskader verder aangescherpt. Zo is het kader bijvoorbeeld aangevuld met ‘hinder tijdens uitvoering’, ‘landbouw’ en ‘effecten op KRW’.
Tabel 5.1 Afwegingskader definitief MER Gorinchem-Waardenburg
Aspect | Beoordelingscriteria |
Veilige dijk | |
Waterveiligheid | Waterveiligheid is een uitgangspunt |
Beheerbaarheid | Bereikbaarheid kernzone |
Uniformiteit van de dijk | |
Uitvoerbaarheid | Uitvoerbaarheid is een uitgangspunt |
Uitbreidbaarheid | Technische uitbreidbaarheid |
Rivierkunde | Mate van opstuwing |
Leefbare dijk | |
Woongenot en bebouwing | Aantal woningen/bedrijfspanden en bijgebouwen dat wordt geraakt |
Mate van woongenot | |
Dijklandschap en tracé | Aansluiting huidige tracé |
Continuïteit en herkenbaarheid dijktracé | |
Compactheid dijk | |
Uitzicht vanaf de dijk op achterland en rivier | |
Effect op waardevolle landschappelijke structuren en elementen | |
Recreatie en medegebruik | Horeca en verblijfsfuncties |
Recreatieve routes en gebruik | |
Landbouw | Aantal hectare en aantal agrarische bedrijven dat wordt geraakt |
Effect op de landbouwfunctie (als gevolg van vernatting en/of verdroging) | |
Effect op bereikbaarheid agrarische gronden en bedrijven. | |
Verkeersveiligheid en bereikbaarheid | Veiligheid weginrichting |
Overzichtelijk opritten en kruisingen | |
Hinder en veiligheid tijdens uitvoering | Effecten door geluid |
Effecten door trillingen | |
Bereikbaarheid | |
Effecten luchtkwaliteit | |
(Externe)veiligheid | |
Cultuurhistorie | Effect op beschermde (rijks)monumenten (incl. beschermd stadsgezicht) |
Invloed op Hollandse Waterlinie met de vestigingen | |
Invloed op bouwkundige ensembles en elementen | |
Archeologie | Effect op gebieden met archeologische verwachtingswaarde |
Effect op archeologische monumenten (AMK terreinen) | |
Effect op bekende archeologische waarden | |
Bodem en (grond)water | Invloed op bodemkwaliteit |
Invloed op grondwaterstand | |
Invloed op wateroverlast dijkwoningen | |
Gedempt oppervlaktewater | |
Natuur en groen | Invloed op instandhoudingsdoelen Natura 2000 |
Invloed op kwaliteit NNN gebied en Groene Ontwikkelingszone | |
Invloed op leefgebieden van beschermde soorten | |
Bomen en houtopstanden | |
Effecten op KRW | |
Duurzaamheid | Duurzaam materiaal gebruik en energiebesparing |
Toekomstbestendige inrichting |
Het aspect ’kosten en risico's’ is komen te vervallen in het afwegingskader van het definitieve MER. In het concept MER is met behulp van percentages in beeld gebracht wat de verschillen in kosten voor aanleg en beheer zijn tussen de alternatieven. Ook is op hoofdlijnen inzicht gegeven in de verschillen in risico’s. Dit heeft bijgedragen aan de afweging om te komen tot een voorkeursalternatief. Nu gekomen is tot een slanker ontwerp voor de dijkversterking zijn kosten en risico’s van de dijkversterking gereduceerd. Dit heeft geen impact gehad op de afweging van het voorkeursalternatief. Bij de uitwerking van het ontwerp heeft net als bij het VKA een LCC-analyse (lifecycle costs) plaatsgevonden voor onderbouwing van ontwerpkeuzes (zie Projectplan Waterwet).
De effectbeoordeling heeft plaatsgevonden ten opzichte van de referentiesituatie (de huidige situatie plus autonome ontwikkelingen). Autonome ontwikkelingen zijn andere plannen en projecten rond de dijkversterking die mogelijk invloed hebben op de dijkversterking. In het MER dient rekening gehouden te worden met plannen en projecten waarover ten tijde van de publicatie van het MER voor de dijkversterking reeds besluitvorming heeft plaatsgevonden. Klik op de projecten in de kaart voor meer informatie.
De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.
Figuur 5.1 Overzicht autonome ontwikkelingen
Wet- en regelgeving
Voor de dijkversterking Gorinchem-Waardenburg dient rekening gehouden te worden met wet- en regelgeving en diverse beleidskaders. Klik hier om het belangrijkste beleid te zien: beleidskader.